De verkoop van een gebouw van 5 jaar of jonger
Vóór de hervorming was de verkoop van een eerste woning aan een particuliere koper binnen 5 jaar na voltooiing van de bouw onderworpen aan BTW.

Vóór de hervorming was de verkoop van een eerste woning aan een particuliere koper binnen 5 jaar na voltooiing van de bouw onderworpen aan BTW.
Daarom, als u een appartement in aanbouw of een huis dat u binnen deze 5 jaar had laten bouwen verkocht, was de verkoop onderworpen aan BTW en hoefde de koper alleen verminderde notariskosten te betalen. Bovendien, hoewel u de BTW over de verkoopprijs moest overdragen aan de Belastingdienst, kon u de BTW aftrekken die u had betaald over de aankoopprijs/constructie.
** **
De betaling van de BTW is door de hervorming beperkt tot de verkoop binnen de 5 jaar van een appartement in aanbouw (= VEFA: Verkoop van onroerend goed voor toekomstige oplevering).
** **
Voor een particulier impliceert deze regel het volgende:
• 1e geval: de particulier verkoopt een appartement in aanbouw binnen de 5 jaar vóór oplevering. De verkoop is onderworpen aan BTW (met het recht om de BTW die hij bij de aankoop heeft betaald af te trekken) en de koper betaalt verminderde notariskosten. In dat geval is de regel hetzelfde als vóór de hervorming. • 2e geval: hij verkoopt een huis dat hij had laten bouwen, binnen de 5 jaar vóór oplevering. Dan is de verkoop niet onderworpen aan BTW maar aan overdrachtsbelasting (standaard notariskosten rond 6-7% van de aankoopprijs), betaald door de koper. Ook kan de verkoper de BTW op de constructie niet aftrekken. • 3e geval: hij verkoopt een woning die hij heeft gerenoveerd en die kan worden geclassificeerd als een nieuwbouw, binnen de 5 jaar. In dat geval wordt de BTW niet in rekening gebracht als de woning wordt verkocht door een particuliere verkoper. Aan de andere kant, als een professional een gerenoveerde woning verkoopt, wordt dit geclassificeerd als een nieuwbouwverkoop en is deze onderworpen aan BTW. De laatste twee gevallen omvatten splinternieuwe oplossingen voor particuliere verkopers: enerzijds kunt u de BTW op een constructie niet terugkrijgen en anderzijds kan de koper niet profiteren van verminderde notariskosten.
** **
Voorbeelden
** **
U kocht een woning in 2008 en verkoopt deze dit jaar.
• 1e geval: de woning is een appartement/huis in aanbouw. De BTW wordt in rekening gebracht omdat de woning binnen de 5 jaar wordt verkocht, en de koper profiteert van verminderde notariskosten. • 2e geval: u verkoopt een huis dat u had laten bouwen. De BTW wordt niet in rekening gebracht en de koper betaalt standaard notariskosten. • 3e geval: Het is een oude woning (huis/appartement) die u volledig heeft gerenoveerd. De BTW wordt niet in rekening gebracht en de koper betaalt standaard notariskosten.
** **
Concluderend, de splinternieuwe concepten zijn:
• De aankoop van gesplitst grondgebied kan onderworpen zijn aan verminderde notariskosten. • Het verkopen van een huis dat u had laten bouwen, binnen de 5 jaar, is niet meer onderworpen aan verminderde notariskosten.


