Kapitaalwinstbelasting op Franse woningen uitgelegd
Kapitaalwinstbelasting in Frankrijk wordt 'impôt sur les plus values' genoemd en is verschuldigd bij de verkoop van grond of gebouwen, aandelen en bepaalde andere persoonlijke goederen. Deze wordt bepaald door het verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs.
Kapitaalwinstbelasting in Frankrijk wordt ‘impôt sur les plus values’ genoemd en is verschuldigd bij de verkoop van grond of gebouwen, aandelen en bepaalde andere persoonlijke goederen. Deze wordt bepaald door het verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs.
Graag vindt u de laatste update over CGT op Franse woningen (september 2011) klik hier.
Na de aankoop van een Frans huis worden de belastingen progressief lager naarmate de jaren verstrijken. Normaliter, tot 15 jaar na de aankoop van uw Franse woning, is er geen belasting meer verschuldigd. In alle gevallen wordt de Franse belasting toegepast op het moment van de verkoop in het kantoor van de notaris, en wordt deze in mindering gebracht op de verkoopopbrengst voordat de cheque wordt overhandigd. Volgens de meest recente cijfers uit 2011 is het toepasselijke Franse belastingtarief 31,3%. Dit lijkt vrij hoog, maar dit belastingtarief is degressief. Dit bedrag bestaat uit kapitaalwinstbelasting tegen een tarief van 19%, plus 12,3% sociale heffingen.
Als u niet wordt beschouwd als inwoner van Frankrijk, maar u wel in de EU woont, dan is het toepasselijke belastingtarief 19%, aangezien geen sociale heffingen verschuldigd zijn. Het is daarom veel winstgevender dan wanneer u inwoner van Frankrijk bent. Bovendien daalt het belastingtarief tot slechts vijf jaar na de aankoop tot slechts 10%, zoals u op de onderstaande grafiek kunt zien:
Als u geïnteresseerd bent in het aanvragen van zoveel mogelijk vrijstellingen, dan is de belangrijkste vrijstelling van kapitaalwinstbelasting in Frankrijk van toepassing op de familie woning. Om de belasting van kracht te laten worden, moet de woning door u op gebruikelijke basis worden bewoond tot het moment van de verkoop, hoewel u deze niet daadwerkelijk hoeft te bewonen op het moment van de verkoop. Deze concessie kan beschikbaar zijn voor maximaal een jaar, maar u heeft goede redenen nodig indien dit het geval is.
Hoe vermijdt u het betalen van deze belasting?
U bent vrijgesteld van het betalen van kapitaalwinstbelasting als het uw hoofdverblijf was. Om van deze vrijstelling te kunnen genieten, is het niet toegestaan om de woning te verhuren tijdens de verkoopperiode, of familieleden in de woning te laten wonen. Gelukkig voor u stelt de Franse wet niet hoe lang u de woning moet hebben bewoond om deze als uw hoofdverblijf te beschouwen. Over het algemeen wordt geaccepteerd dat acht maanden een minimale periode is om als uw hoofdverblijf te worden beschouwd (om de aandacht van de belastingdienst te ontgaan). Er zijn echter uitzonderingen, zoals overmacht (natuurrampen bijvoorbeeld), verplaatsing van werk, overlijden van een echtgenoot…
Eveneens zal de belastingdienst normaliter verwachten dat u een inkomenstenbelastingaangifte heeft ingediend en u moet een taxe dhabilitation (huurbelasting) op uw naam kunnen overleggen, om te worden beschouwd als uw hoofdverblijf. Mocht u het hele jaar door in twee hoofdverblijven wonen, dan dient u eveneens een kopie van de taxe d’habitation te overleggen om te bewijzen dat uw verblijfplaats bestaat. Het kan zeer wenselijk zijn om voorafgaand aan de belastingdienst te melden welk van de twee woningen u als uw hoofdverblijf beschouwt.


