← Alle artikelen

Het oude Pinel-systeem

De Pinel-wet verving het Duflot-systeem op 1 september 2014. Gekoppeld aan een huurinvestering in nieuwbouw en bestaande bouw biedt het een belastingverlichting van 12%, 18% of 21%, afhankelijk van de huurperiode die kan variëren van 6 tot 12 jaar met een nieuwe mogelijkheid, namelijk dat u kunt verhuren aan een ascendent of descendent. Wilt u meer weten over het oude Pinel-systeem? Dit artikel is voor u.

· Bijgewerkt op

Het oude Pinel-systeem

De Pinel-wet verving het Duflot-systeem op 1 september 2014. Gekoppeld aan een huurinvestering in nieuwbouw en bestaande bouw biedt het een belastingverlichting van 12%, 18% of 21%, afhankelijk van de huurperiode die kan variëren van 6 tot 12 jaar, met een nieuwe mogelijkheid: die om het pand te kunnen verhuren aan een ascendent of descendent. Wilt u meer weten over het oude Pinel-systeem? Dit artikel is voor u.

Het oude Pinel-systeem wordt verleend bij de verwerving van een pand in een staat van verval. Bepaalde criteria moeten worden gerespecteerd om volledig te kunnen profiteren van deze wet. Om in aanmerking te komen voor de voordelen van het Pinel-systeem moet het pand worden gerenoveerd, of het moet een gebouw voor niet-residentieel gebruik zijn dat moet worden gerenoveerd en dit onder toezicht van een bouwdeskundige. Aan het einde van de werkzaamheden moet het pand voldoen aan dezelfde technische normen als nieuwbouwwoningen.

Waarom kiezen voor het oude Pinel-systeem? Voor de belastingbesparingen die het biedt. Het is financieel aantrekkelijk voor beleggers met een marginaal belastingtarief van 30% of lager.

Welke panden komen in aanmerking voor het Pinel-systeem? Nieuwbouwpanden, panden in toekomstige opleveringsstaat (VEFA), panden in aanbouw, oude panden die worden verbouwd tot nieuwbouwwoningen, panden die worden gerenoveerd, niet-residentiële ruimten die worden verbouwd tot woningen. Ook onbewoonbare gebouwen die niet voldoen aan 4 van de 15 bewoonbaarheidscriteria en die niet voldoen aan 6 van de 12 technische prestatiecriteria.

Hoe profiteert u van een belastingverlichting? Het pand moet zijn verworven sinds 1 september 2014. Na renovatie moet het pand ongemeubileerd worden verhuurd voor een periode van 6, 9 of 12 jaar, om te kunnen profiteren van een belastingverlichting van 12, 18 of 21%. Dit is een belastingverlichting op de aankoopprijs van het pand met een huurverplichting. De aftrek wordt berekend door de aankoopprijs van het pand te nemen waarbij het bedrag van de werkzaamheden wordt opgeteld. Het investeringsplafond is £300.000, de aftrek kan £36.000 over zes jaar, £54.000 over negen jaar of £63.000 over twaalf jaar bereiken. De huurder moet aan bepaalde inkomensvoorwaarden voldoen en moet het pand als zijn principale woning gebruiken.

Hoe profiteert u van de oude Pinel-wet? Het pand moet in een staat van gevorderd verval verkeren. Voordat de werkzaamheden beginnen, moet een belastingambtenaar het pand onbewoonbaar verklaren om de werkzaamheden te kunnen starten, en een onafhankelijke expert (architecten, technische landmeters, raadgevende ingenieurs in de bouwsector, deskundige taxateurs en bouweconomen) zal het pand moeten bezoeken om een technische beoordeling uit te voeren. Vóór de werkzaamheden moet het pand niet voldoen aan de bewoonbaarheidskenmerken zoals uiteengezet in artikel 6 van wet nr. 89-462 van 6 juli 1989, en de technische prestatiecriteria van wet nr. 86-1290 van 23 december 1986. U moet ook een document hebben ingevuld dat door de belastingdienst wordt verstrekt, namelijk het “modelcertificaat dat de staat van het pand vóór en na de werkzaamheden beschrijft”, door een onafhankelijke bouwdeskundige vóór en na de renovatiewerkzaamheden. Aan het einde van het project moet de renovatie bijna die van een nieuwbouwpand zijn en moet het voldoen aan hoge energieprestatienormen en de labels voor hoge energieprestatie of BBC rénovation 2009 hebben.

Hoe lang heeft u de tijd om werkzaamheden uit te voeren na autorisatie van de belastingdienst? Na aankoop van het pand heeft u twee jaar om renovatiewerkzaamheden uit te voeren en professionele ruimten om te bouwen tot woningen: “De voltooiing van de werkzaamheden moet uiterlijk plaatsvinden op 31 december van het tweede jaar volgend op dat van de verwerving van de betreffende ruimten of het pand.”

Lees verder

Alle artikelen →