Tweede woningen: een uitzonderlijke vermindering van 25%
Een nieuwe hervorming is aangekondigd door de Franse president, François Hollande, in juni 2013.

Een nieuwe hervorming is aangekondigd door de Franse president, François Hollande, in juni 2013. De minimale bezitsduur voor een tweede woning, waarna belastingen zijn vrijgesteld wanneer u deze wilt verkopen, wordt verlaagd van 30 jaar naar 22 jaar.
De Franse minister van Begroting, Bernard Cazeneuve, heeft besloten om een uitzonderlijke vermindering van 25% toe te passen op de plusvaliaheffing voor de verkopen die worden afgerond tussen 1 september 2013 en 31 augustus 2014. Dit besluit maakt deel uit van de hervorming van de belastingheffing op plusvaliaheffingen op tweede woningen in Frankrijk.
Waar hebben we het over?
Wanneer een vakantiewoning in Frankrijk wordt verkocht, zijn er vaak vermogenswinsten. Het is belangrijk om te weten dat de plusvaliaheffing na een bepaalde periode is vrijgesteld. Deze periode was 15 jaar vóór 2011.
Wanneer een huiseigenaar zijn hoofdwoning wil verkopen, realiseert hij een vermogenswinst ten opzichte van de prijs die hij ervoor heeft betaald. Deze vermogenswinst is in principe vrijgesteld van belasting. Dit stelt de verkoper in staat om een grotere woning te kopen en zo de woningmarkt op te gaan, wat vaak duurder is.
Deze vrijstellingsregel is echter niet van toepassing op een Franse tweede woning verkoop, die wordt belast met plusvaliaheffing en sociale lasten (CSG en CRDS). Maar om een vermindering van de koopkracht te voorkomen, werden de belastingen op deze vermogenswinsten na een bepaalde periode vrijgesteld. Deze periode was 15 jaar vóór 2011.
De nieuwe hervorming die in 2011 werd vastgesteld, stimuleerde eigenaren van tweede woningen om hun eigendom langer te behouden (30 jaar), terwijl het nodig was om de onroerendgoedmarkt te verlichten tijdens de crisis. Dit veroorzaakte een blokkade, die de verkoop van tweede woningen op de Franse markt verlamde.
Het voormalige systeem was als volgt: elk jaar werd een vermindering van 5% toegepast vanaf het tweede bezitsjaar, op de bruto vermogenswinst. Voortaan zal de vrijstelling op de sociale aftrekken geleidelijker worden elk jaar over een periode van 22 jaar.
Deze nieuwe hervorming zou de vasthouding van onroerend goed moeten voorkomen, de woningbouw bevorderen en mensen stimuleren om een tweede woning te kopen zonder hun koopkracht te wijzigen.
Bovendien worden de verminderingen van de minimale bezitsduur voor bouwgronden geannuleerd om de onroerendgoedverkoop in Frankrijk tete.
Voorlopig zal deze **vrijstelling volgens de minister van Begroting op een veel linearere en progressievere manier worden ingesteld met een vermindering van 25% op de plusvaliaheffing voor verkopen die worden afgerond **tussen 1 september 2013 en 31 augustus 2014.. In werkelijkheid zal het een tweesnelheidsvermindering zijn: één zal worden toegepast op de inkomstenbelasting en de andere op de sociale aftrekken.
De actoren op de Franse onroerendgoedmarkt denken dat de markt nog meer eenvoud, zichtbaarheid en stabiliteit nodig heeft. Maar naast deze positieve stimulans van de Franse overheid zei de president gisteren tegen internationale journalisten dat de economische crisis in Frankrijk ten einde was. Dit is een zeer goed teken voor toekomstige investeerders.


