Maakt u zich zorgen over de Franse CGT? Hier is wat u erover moet weten.
Bij het kopen van een woning in Frankrijk moet men nooit vergeten dat de waarde van zijn woning hoogstwaarschijnlijk in de loop der jaren zal toenemen met een potentiële meerwaarde die altijd welkom is. Een CGT is alleen op deze meerwaarde van toepassing.
Bij het kopen van een woning in Frankrijk, moet men nooit vergeten dat de waarde van zijn woning hoogstwaarschijnlijk in de loop der jaren zal toenemen met een potentiële meerwaarde die altijd welkom is. Een CGT is alleen op deze meerwaarde van toepassing.
In februari 2012 heeft een hervorming van het belastingstelsel voor meerwaarden bij onroerendgoedverkoop geleid tot een verdubbeling van de vereiste bezitsduur om vrijgesteld te worden van belasting en sociale premies: de periode om vrijgesteld te worden is nu 30 jaar, tegen 15 jaar eerder. De nieuwe CGT-versie bestaat uit: – 2% aftrek per jaar na 5 jaar eigendom tot 17 jaar eigendom – 4% aftrek per jaar gedurende jaar 18 tot 24 – 8% aftrek per jaar gedurende jaar 25 tot 30 – Geen CGT na 30 jaar
Fransen Als u in Frankrijk woont, is het belastingtarief 34,5%. Dit belastingtarief bestaat uit vermogenswinstbelasting tegen een tarief van 19%, plus 15,5% sociale premies.
Welk belastingtarief voor een onroerendgoedmeerwaarde gerealiseerd door een niet-inwoner?
De methode voor het berekenen van de meerwaarde gerealiseerd door een niet-inwoner is identiek aan die van een inwoner, met uitzondering van de belastingtarieven:
• 19% als de niet-inwoner voor belastingdoeleinden woont in een lidstaat van de EER (lidstaten van de Europese Unie + Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen)
• 33,3% als de niet-inwoner voor belastingdoeleinden in een andere staat woont en die staat niet voorkomt op de lijst van niet-samenwerkende staten of gebieden (Botswana, Brunei, Guatemala, Marshalleilanden, Montserrat, Nauru, Niue, Filippijnen)
• 50% als de niet-inwoner woont of is gevestigd in een staat of niet-samenwerkend gebied.
De vorstendommen Monaco, Andorra, Frans-Polynesië, Nieuw-Caledonië, Saint Pierre en Miquelon, Mayotte maken geen deel uit van de Europese Unie. Het belastingtarief in deze gebieden is 33,3%.
De gewijzigde Finantiewet van 2012 bepaalt dat vanaf 17 augustus 2012 de onroerendgoedmeerwaarde gerealiseerd door niet-ingezetenen onderworpen is aan sociale premies (CSG, CRDS …) tegen een tarief van 15,5%.
Vrijstellingen voor een niet-inwoner op zijn onroerendgoedmeerwaardebelasting
De vrijstelling voor de hoofdverblijfplaats is niet van toepassing op niet-ingezetenen (voor belastingdoeleinden) die per definitie geen hoofdverblijfplaats in Frankrijk hebben. De vrijstelling voor de eerste verkoop van een woning die geen hoofdverblijfplaats is, is niet van toepassing op niet-ingezetenen.
Als u niet-inwoner bent, kunt u nog steeds profiteren van een specifieke vrijstelling voor uw woning in Frankrijk (artikel 150 U II 2 van het Algemene Wetboek van de Belastingen) als aan de volgende voorwaarden is voldaan: • U hebt de nationaliteit van een lidstaat van de EER of van een andere staat indien toegestaan door een belastingverdrag. • U moet bewijzen dat u gedurende ten minste twee opeenvolgende jaren vóór de verkoop als Franse inwoner bent belast. • De verkochte woning moet uw hoofdverblijfplaats in Frankrijk zijn geweest. Het moet van u zijn sinds 1 januari van het jaar voorafgaand aan de verkoop. • De belastingplichtige kan voor slechts één woning van deze vrijstelling genieten.
Deze vrijstelling kan ook van toepassing zijn op ambtenaren en werknemers van de Staat die voor belastingdoeleinden in Frankrijk wonen, maar in het buitenland werken.
Aanvullende belasting 2013: Naast de basis tarieven voor vermogenswinstbelasting is sinds 1 januari 2013 ook een aanvullend belastingtarief verschuldigd over grote meerwaarden. De volgende tabel toont de verschillende drempels waarbij de aanvullende belasting wordt toegepast en de bijbehorende tarieven.
| Bedrag van de belastbare onroerendgoedmeerwaarde | Belastingtarief |
|---|---|
| Onder €50.000 | 0% |
| Van €50.001 tot €60.000 | 2% RECG – (60.000 – RECG) × 5% |
| Van €60.001 tot €100.000 | 2% RECG |
| Van €100.001 tot €110.000 | 3% RECG – (110.000 – RECG) × 10% |
| Van €110.001 tot €150.000 | 3% RECG |
| Van €150.001 tot €160.000 | 4% RECG – (160.000 – RECG) × 15% |
| Van €160.001 tot €200.000 | 4% RECG |
| Van €200.001 tot €210.000 | 5% RECG – (210.000 – RECG) × 20% |
| Van €210.001 tot €250.000 | 5% RECG |
| Van €250.001 tot €260.000 | 6% RECG – (260.000 – RECG) × 25% |
| Boven €260.001 | 6% RECG |
| (RECG = bedrag van de belastbare onroerendgoedmeerwaarde) |
Voorbeeld voor een EER-inwoner (die niet in Frankrijk woont):
| Verkoopprijs (na 01 jan 2013) | €300.000 |
|---|---|
| – Vorige aankoopprijs (in jan 2000) | €100.001 |
| = Meerwaarde | €199.999 |
| – Aftrek voor het aantal jaren eigendom | €40.000 |
| = Totaal belastbare meerwaarde | €159.999 |
| Meerwaardebelasting: | |
| Inkomstenbelasting | €30.400 |
| CSG/CRDS/Sociale heffingen | €24.800 |
| Toegevoegde belasting | €6.400 |
| Totaal | €61.600 |
| Nettomeerwaarde | €138.399 |
De verkoper ontvangt van de notaire: €100.001 + €138.399 = €238.400
U kunt ook deze Franse rekenmachine gebruiken om de resultaten aan uw wensen aan te passen: www.planete-patrimoine.com/Simulateur-Calcul-Impot-Plus-Values-Immobiliere.html
Hoe betalen we de CGT in Frankrijk? De belasting wordt betaald op het moment van de overdracht van eigendom van het onroerend goed. De berekening en betalingsformaliteiten zijn over het algemeen de verantwoordelijkheid van de “notaire” die alles regelt (Zo ontvangt u een nettoprijs op uw bankrekening van hem).
Bronnen: www.impots.gouv.fr


