← Alle artikelen

IFI vervangt ISF in 2018

De wet op de financiën 2018, in artikel 12, voorziet in de afschaffing van ISF (Solidariteitsbelasting op Vermogen) en de vervanging ervan door IFI, ofwel Onroerendgoedbelasting. De afschaffing van ISF, die al enkele jaren wordt besproken, zal eindelijk in 2018 in werking treden,...

· Bijgewerkt op

IFI vervangt ISF

De wet op de financiën 2018, in artikel 12, voorziet in de afschaffing van ISF (Solidariteitsbelasting op Vermogen) en de vervanging ervan door IFI, ofwel Onroerendgoedbelasting. De afschaffing van ISF, die al enkele jaren wordt besproken, zal eindelijk in 2018 in werking treden, maar ten gunste van een nieuwe belasting: de IFI.

IFI: een schaal voor 2018 en identieke waarderingsregels als ISF


De IFI is een jaarlijkse belasting die dezelfde schaal en dezelfde waarderingsregels als ISF in 2018 overneemt. Om voor deze nieuwe belasting aanslagplichtig te zijn, moet de belastingplichtige dus, per 1 januari van het belastingjaar, onroerende goederen bezitten met een waarde die groter dan of gelijk aan €1.300.000 bedraagt. De aftrek van 30% op de woning waar men hoofdverblijf houdt blijft van toepassing.

Het bedrag van de IFI wordt berekend met behulp van een progressieve schaal per belastingschijf, waarbij het belastbare gedeelte het bedrag is dat €800.000 overschrijdt.

Tabel voor het bepalen van de verschuldigde belasting:

Gedeelte van de netto belastbare waarde Toepasbaar tarief (in %)
Niet hoger dan €800.000 0
Groter dan €800.000 en niet hoger dan €1.300.000 0,50
Groter dan €1.300.000 en niet hoger dan €2.570.000 0,70
Groter dan €2.570.000 en niet hoger dan €5.000.000 1
Groter dan €5.000.000 en niet hoger dan €10.000.000 1,25
Groter dan €10.000.000 1,5

Hier is een voorbeeld dat u moet helpen de IFI-berekening te begrijpen: Als een belastingplichtige activa bezit ter waarde van €4 miljoen, is de verschuldigde IFI €25.690, berekend als volgt:

  • Bedrag verschuldigd voor de schijf van €800.000 tot €1.300.000: (€1.300.000 – €800.000) x 0,5% = €2.500
  • Bedrag verschuldigd voor de schijf van €1.300.000 tot €2.570.000: (€2.570.000 – €1.300.000) x 0,70% = €8.890
  • Bedrag verschuldigd voor de schijf van €2.570.000 tot €4.000.000: (€4.000.000 – €2.570.000) x 1% = €14.300

Totaal verschuldigd: €2.500 + €8.890 + €14.300 = €25.690


Een verminderde belastinggrondslag


De IFI-belastinggrondslag is verminderd. Voortaan zal deze belasting beperkt zijn tot onroerende goederen die door de eigenaar niet worden aangewend voor zijn beroepsactiviteit. Als de wet wordt aangenomen, zal roerend vermogen zoals contant geld op bankrekeningen, financiële beleggingen, levensverzekeringen, meubels, effecten en sociale rechten worden uitgesloten van de IFI-belastinggrondslag.

Echter, om misbruik te voorkomen, zijn verschillende maatregelen getroffen: aandelen in bedrijven of lichamen die door de belastingplichtige worden gehouden, worden belast naar rato van hun waarde die representatief is voor de onroerende goederen die door het bedrijf of het lichaam worden bezitting. Bovendien zullen familiaire leningen, overeengekomen direct of via tussengeschoven bedrijven, niet aftrekbaar zijn, met uitzondering van leningen van een normale aard die worden verleend door bepaalde ascendenteren of descendenten.

Lees verder

Alle artikelen →