עדכון בנושא המיסוי הצרפתי בנוגע למתנות וירושות
למרות שהכללים החלים בצרפת בנוגע למתנות וירושות נראו כאילו היו קבועים למדי במשך תקופה ארוכה, הם השתנו באופן קבוע בשנים האחרונות.
למרות שהכללים החלים בצרפת בנוגע למתנות וירושות נראו כאילו היו קבועים למדי במשך תקופה ארוכה, הם השתנו באופן קבוע בשנים האחרונות.
מומלץ לבדוק באופן קבוע את המצב הנוכחי של כללים אלה, בין היתר בנוגע לסכומי הפטורים ממס מהם ניתן ליהנות.
רמת הפטורים נבדקת מדי שנה והועלתה באופן קבוע בשנים האחרונות. חשוב לאזרחים בריטיים הרוכשים בצרפת להיות מודעים בבירור למצב הנוכחי של הפטורים.
** **
גובה הפטור תלוי במידת הקרבה המשפחתית בין התורם או המנוח לבין המוטב של המתנה או הירושה.
הפטור הגבוה ביותר ממס הוא בין הורים לילדים בסכום של 156,974€ לכל ילד ולכל הורה (כלומר: ילד יכול לקבל סכום כפול משני הוריו). במקרה של מתנה, סכום זה מחודש אם התורם שורד תקופה של שש שנים לאחר המתנה. יש לציין שזה לא אומר שהמתנה לא תילקח בחשבון לצורך הערכת החלקים שלכל אחד מהילדים עשוי להיות זכאי. לדוגמה, במקרה של זוג עם שלושה ילדים, אחד מהם קיבל מתנה עד לגובה הפטור ממס לפני יותר משש שנים בזמן פטירתו של האב, הדבר יילקח בחשבון על מנת להעריך לאילו חלקים הילדים האחרים יהיו זכאים (חלקם יגדל).
בין אחים ואחיות, הפטור הוא רק 15,697€, ובין קרובי משפחה רחוקים יותר כמו דודים, אחיינים וכו’, הסכום הוא רק 7,849€.
יש לציין שבין בני זוג וצדדים להסכם PACS (המקביל הצרפתי לשותפות אזרחית שניתן להתקשר בה בין דיירים משותפים ולא רק בין בני זוג מאותו מין) אין דמי מוות, ללא קשר לסכום שהתקבל. עם זאת, במקרה של מתנה, יש פטור ממס של 79,533€ בלבד. חשוב לעקוב אחר השינויים בפטורים אלה שכן בהקשר הכלכלי הנוכחי, ייתכן שרמות הפטור הנדיבות למדי הללו ייבחנו כלפי מטה בעתיד.
“מתנות יוצאות דופן” ניתן לתת לילד, נכד או נינה בגיר בסכום של 31,395€, בתנאי שהמתנה ניתנת במזומן ואם התורם בגיל פחות מ-65 שנים אם המוטב הוא ילד, או פחות מ-80 שנים אם המוטב הוא נכד או נינה. זו מתנה חד-פעמית וניתן לבצע אותה פעם אחת בלבד בין אותם צדדים.
יש לציין גם שקיימת מגמה נוכחית של הרמוניזציה בין שותפויות אזרחיות ל-PACS, כך ששתיהן יוכרו בסופו של דבר במלואן בצרפת ובבריטניה.
בין סבים וסבתות לנכדים, הפטור ממס למתנות הוא 31,395€ ובין סבא רבא וסבתא רבא לנינים 5,232€.
לבסוף, קיים פטור ממס “ברירת מחדל” החל על ירושות בהעדר פטור ממס ספציפי בסכום של 1,570€.
שימו לב שמתנות או ירושות בין אנשים שאינם קשורים, כלומר ללא קשר דם או נישואין, ממוסות בשיעור מרתיע של 60% מהערך המועבר.
** **
Hervé Blatry עורך דין
TEE FRANCE STANLEY TEE LLP High Street Bishops Stortford Herts CM23 2LU
Tel 01279 710621 and 01279 710654 [email protected]


