← Alle artikelen

Belasting: geef uw onroerend goed aan vóór 30 juni!

De verplichting voor elke belastingplichtige om alle onroerende zaken die hij bezit aan te geven, is een nieuwe maatregel die in 2023 is ingevoerd. Uiterlijk op 30 juni moeten alle eigenaren het proces online voltooien. Eind april gaf de belastingdienst aan dat zij een aangifte had ontvangen voor 14 miljoen panden, van de ongeveer 70 miljoen panden in het land.

Belasting: geef uw onroerend goed aan vóór 30 juni!

De verplichting voor elke belastingplichtige om alle onroerende zaken die hij bezit aan te geven, is een nieuwe maatregel die in 2023 is ingevoerd. Uiterlijk op 30 juni moeten alle eigenaren het proces online voltooien.

Eind april gaf de belastingdienst aan dat zij een aangifte had ontvangen voor 14 miljoen panden, van de ongeveer 70 miljoen panden in het land. Als u een pandeigenaar bent, mis dan deze verplichting niet, want er zijn sancties voor te laat ingestuurde aangiftes!

Waarom deze nieuwe verplichting?

Met de afschaffing van de onroerendezaakbelasting voor panden die als hoofdverblijf worden gebruikt, heeft de Direction Générale des Finances Publiques (DGFiP) een nieuw instrument nodig om panden te identificeren die nog belastingplichtig zijn: tweede woningen en leegstaande panden.

Personen en bedrijven, of ze nu mede-eigenaar zijn, een levenslang recht hebben of via een SCI eigendom bezitten, moeten dit jaar allemaal aangifte doen, en dit moet jaarlijks worden vernieuwd of bijgewerkt.

De inhoud van de aangifte

Voor elk pand dat u bezit, moet u op uw aangifte aangeven hoe het wordt gebruikt (hoofd- of tweede bewoning), of het leegstaat, gratis wordt bewoond of aan een derde wordt verhuurd. In de laatste twee gevallen moet de identiteit van de bewoner worden verstrekt, behalve bij seizoensverhuur of kortdurende verhuur. Bij permanente verhuur moeten de huur exclusief kosten en de gebruiksperiode van het pand (huurovereenkomst start- en einddatum) worden vermeld.

Het is ook noodzakelijk om de kenmerken van elk pand aan te geven, en de berekening van het oppervlak wijkt enigszins af van de gebruikelijke praktijk: de oorspronkelijk verzamelde gegevens zijn die van notarissen, die alle omsloten ruimtes tellen: de keuken en badkamer worden in dit geval aparte kamers. Het totale vloeroppervlak is ook vereist, wat moet worden opgevat als de vloeroppervlakte in plaats van die verkregen volgens de specificaties van de Carrez-wet.

Hoe geeft u uw onroerend goed aan?

Door simpelweg in te loggen op uw persoonlijke (of zakelijke) gebied op de officiële belastingwebsite krijgt u toegang tot de optie “Mijn onroerend goed beheren”. De situatie die in overweging moet worden genomen is die van 1 januari 2023.

Hoewel de gegevens die al bekend zijn bij de belastingdienst vooraf worden weergegeven, net als bij de inkomstenbelasting, is het niet mogelijk om indien nodig de noodzakelijke correcties direct aan te brengen. Een bericht moet naar het belastingkantoor worden gestuurd, via het interne berichtensysteem van de site of op een andere manier.

De risico’s bij vertraging

Hoewel de huidige boete niet hoog is (£150), blijven de sancties onduidelijk en kunnen ze evolueren als de verplichting niet voldoende wordt nageleefd.

De huidige trend is echter eerder gericht op tolerantie, en de belastingdienst geeft zelfs aan dat een verzuim van sanctie kan worden vrijgesteld als de aangever echte moeilijkheden ondervond. Elk geval zal op zijn merites worden beoordeeld, via een gepersonaliseerde uitwisseling met het belastingkantoor.

Verwacht wordt dat de meeste vertragingen zullen ontstaan door het onvermogen om snel onjuiste informatie te corrigeren, met name wat betreft het aantal kamers en het oppervlak. De beste aanpak is dan om de vooraf ingevulde informatie via een bericht te betwisten, maar de aangifte niettemin te valideren. Het belastingkantoor zal de correcties aanbrengen en u wordt van de verplichting ontslagen. Er is tijd om hen later opnieuw te benaderen als u een onjuiste aanslag ontvangt.

Lees verder

Alle artikelen →