Secundaire woningen: een uitzonderlijke belastingfaciliteit van 25%
In juni 2013 besloot François Hollande een nieuwe hervorming door te voeren

In juni 2013 besloot François Hollande een nieuwe hervorming door te voeren om de onroerendgoedmarkt in Frankrijk te stroomlijnen, aangezien het belastingfaciliteitenregime dat in 2011 was toegepast eigenaren van gebouwen voornamelijk aanmoedigde om hun eigendom te behouden.
Om deze reden hoopt de overheid de verkoop van grond en panden te herstarten door de introductie van een belastingfaciliteiten van 25% op overdrachten tussen 1 september 2013 en 31 augustus 2014 en door de afschaffing van de faciliteiten die op bouwgrond werden toegepast.
De minister van Begroting, Bernard Cazeneuve, kondigde aan dat de minimum bezitsduur voor een secundaire woning, waarna een belastingvrijstelling van toepassing is, wordt verkort van 30 naar 22 jaar. Dit is dus goed nieuads voor diegenen die Frankrijk liefhebben en binnen het Hexagon hun vakantiewoning wensen te kopen.
Deze vrijstelling zal worden toegepast op een lineaire en gelaagde wijze, aangezij het een tweeledige faciliteit betreft. De inkomstenbelastingvrijstelling zal na 22 jaar van kracht worden, terwijl de vrijstelling voor sociale premies pas na 30 jaar zal gelden.
Dit nieuws, dat de spelers op de Franse onroerendgoedmarkt had moeten verheugen, werd echter met gemengde reacties ontvangen. Ondanks de onwetendheid over de toepasselijke voorwaarden onder deze nieuwe hervorming, menen zij dat de markt meer transparantie en eenvoud nodig heeft om goed te kunnen functioneren.


