← Alle artikelen

Franse woningen: een jaar om te profiteren van de belastingverlagingen

Vanaf nu moet u minimaal 22 jaar en maximaal 30 jaar wachten om vrijgesteld te zijn van vermogenswinstbelasting in Frankrijk op een tweede woning of een huurwoning.

french capital tax gains|French Property

Vanaf nu moet u minimaal 22 jaar en maximaal 30 jaar wachten om vrijgesteld te zijn van vermogenswinstbelasting in Frankrijk op een tweede woning of een huurwoning

Personen die een tweede woning of een huurwoning in Frankrijk verkopen, zullen vanaf september minder belasting betalen. Zij zullen waarschijnlijk zeer grote besparingen doen.

Dit is goed nieuws, en dergelijk nieuws komt in belastingzaken niet vaak voor. Vanaf 1 september zullen personen die een tweede woning of een appartement dat zij gekocht hebben om te verhuren verkopen, minder belasting betalen.

Zoals de Franse president François Hollande in juni aankondigde, heeft de overheid besloten om concessies in te voeren om de woningmarkt te proberen te herstarten. Vanaf nu moet u 22 jaar wachten en niet langer dan 30 jaar om vrijgesteld te zijn van vermogenswinstbelasting (deze maatregel heeft geen betrekking op hoofdverblijven, aangezien deze al vrijgesteld zijn van vermogenswinstbelasting).

Maar het belangrijkste is dat verkopers gedurende 1 jaar een voorkeursbehandeling genieten; zij ontvangen een aftrek van 25% op hun vermogenswinst. Dit is niet alles. Volgens de berekeningen van Cheuvreux Notaires zal de verkoper van een huis dat 10 jaar geleden gekocht werd en een opbrengst van €300.000 heeft met een vermogenswinst van €60.000 nu ongeveer €12.000 aan belasting betalen in plaats van meer dan €18.000 vóór 1 september.

“Het is een win-win situatie. En het is op de hoogste vermogenswinsten, die hoger dan €50.000, dat de impact van deze hervorming het grootst is”, merkt François Bonte, een advocaat bij Michelez, op. Deze bedragen spreken voor zichzelf; de gelukkige eigenaar van een tweede woning aan de Côte d’Azur die 20 jaar aangehouden werd en verkocht voor €2 miljoen met een vermogenswinst van €1,2 miljoen zal zijn belasting zien dalen van €311.400 naar €123.874.

De verkoper van een studio appartement in Parijs zal ook profiteren; in augustus zou zij meer dan €36.000 aan belasting hebben betaald, terwijl dit nu €23.748 zou zijn (uitgaande van een vermogenswinst van €110.000 en een eigendomsperiode van 10 jaar).

In plaats van de stok hebben de Franse overheden deze keer de wortel aan de verkopers voorgehouden. Zij openen een raam van 1 jaar voor verkopers om de markt te verlichten terwijl zij tegelijkertijd de inkomsten van de lokale overheden verhogen. Dit is een aantrekkelijk raam; over een jaar zal de belastingdienst minder genereus zijn.

Niet iedereen zal profiteren

Deze maatregel zal worden opgenomen in de Wet op de Financiën 2014 die eind deze maand zal worden gepresenteerd. Echter, om te voorkomen dat de onroerendgoedmarkt bevriest tijdens de wachtperiode voordat de maatregel officieel wordt geïmplementeerd, zal deze ook van toepassing zijn op transacties vanaf 1 september 2013. De Franse overheden hebben de maatregel echter gecontroleerd en niet iedereen zal er gebruik van kunnen maken. Eigenaren van nog te bouwen grond worden niet getroffen door deze wijziging in de belastingheffing. Volgens het plan is het onmogelijk om te genieten van de aftrek van 25% gedurende 1 jaar bij verkoop aan een familielid van de verkoper of bij de overdracht van onroerendgoed-effecten.

Zullen verkopers daadwerkelijk gebruik maken van deze nieuwe belastingregelingen? Dit is een van de vragen die de komende maanden beantwoord moeten worden, met name door de markt voor tweede woningen die momenteel in veel regio’s bevroren is. Eigenaren die besluiten hun prijzen te verlagen en zo de kopers gedeeltelijk te laten profiteren van hun “goede fiscale fortuin” zouden een win-win situatie kunnen creëren.

Lees verder

Alle artikelen →