EPC-rapport nu verplicht bij verkoop van uw Franse woning
Bent u eigenaar van een Franse woning en overweegt u deze te verkopen? Wist u dat verkopers sinds 1 januari 2011 verplicht zijn om een Energieprestatiecertificaat te verstrekken aan potentiële kopers
Bent u de eigenaar van een Franse woning en overweegt u deze te verkopen? Wist u dat verkopers sinds 1 januari 2011 verplicht zijn om een Energieprestatiecertificaat te verstrekken/te tonen aan potentiële kopers, zodat zij zoveel mogelijk te weten kunnen komen over de woning.
Wat is een EPC?
Een Energieprestatiecertificaat (DPE in het Frans) is een document dat het geschatte energieverbruik van een woning vermeldt. Het wordt afgegeven door een gecertificeerde specialist en dient uitsluitend voor informatieve doeleinden.
Waarom is dit belangrijk?
In deze tijd van opwarming van de aarde en duurzaamheid heeft de Franse overheid besloten de nadruk te leggen op dit soort informatie, zodat het een van de belangrijkste beslissende factoren wordt bij de aankoop van een woning. Bovendien voegt het waarde toe aan de woning als deze goed presteert op het gebied van energie. Personen die hun woningen in Frankrijk recentelijk hebben gerenoveerd, kunnen nu een betere prijs vragen bij de verkoop, dankzij de potentiële besparingen op elektriciteits- en gasrekeningen.
De volgende stap?
Als u dit nog niet hebt gedaan, moet u zich haasten, want vanaf 1 juli 2013 worden woningen die geen EPC-rapport hebben uit de publiciteit verwijderd op de Franse vastgoedportals, waardoor het moeilijker wordt om ze te verkopen.
Wie moet ik bellen?
Er zijn veel taxateurs in Frankrijk die het EPC-rapport kunnen opstellen. Wij hebben een vergelijkingswebsite voor taxateurs gevonden die verkopers helpt om de beste prijs te vinden en iemand in de buurt van hun woning. Het bedrijf heet tous les diagnostics. Een EPC-rapport kost ongeveer 30 tot 150 euro, de andere diagnoserapporten moeten later worden opgesteld wanneer er een koper is gevonden. Als u uw woning via Sextant verkoopt, kunt u ook contact opnemen met onze marketingafdeling voor assistentie: [email protected]
Zijn er uitzonderingen?
Ja, inderdaad hoeft u geen EPC te verstrekken als uw woning vóór 1948 is gebouwd (dus de meeste stenen woningen).


