Franse belastingen vs Britse belastingen
Franse en Engelse belastingstelsels lijken te verschillen in die zin dat de verschillende inkomensfasen niet overeenkomen

Franse en Engelse belastingstelsels lijken te verschillen in die zin dat de verschillende inkomensfasen niet overeenkomen — er zijn slechts 4 in het Verenigd Koninkrijk tegenover 6 in Frankrijk. Bovendien wordt er, nog steeds gesproken over inkomen, in het Verenigd Koninkrijk geen onderscheid gemaakt of iemand alleenstaand is of gehuwd.
Hier zijn de huidige belastingtarieven voor beide landen:
| Verenigd Koninkrijk | Frankrijk | ||
|---|---|---|---|
| Belastbaar inkomen 2012/2013 | Tarief | Belastbaar inkomen 2013 | Tarief |
| Tot £8.105 | 0% | Tot €5.963 | 0% |
| Van £8.105 tot £42.475 | 20% | Van €5.964 tot €11.896 | 5,50% |
| Van £42.475 tot £158.105 | 40% | Van €11.897 tot €26.420 | 14,00% |
| Boven £158.105 | 50% | Van €26.421 tot €70.830 | 30,00% |
| Van €70.831 tot €150.000 | 41,00% | ||
| Boven €150.000 | 45,00% | ||
Voor iemand die bijvoorbeeld £50.000/jaar verdient, ontvangt hij/zij een netto-inkomen als volgt:
Verenigd Koninkrijk: £50.000 bruto, £7.525 belastingen, wat een nettosalaris van £40.116 betekent (19,77% belastingen)
Frankrijk: met een wisselkoers van 1,16, een brutosalaris van €58.000, €10.098 aan belastingen, dit betekent een nettosalaris van €47.902 (17,41% belastingen).
Er zijn ook toepasselijke NI-belastingen in beide landen, maar dit zal de resultaten niet dramatisch veranderen, aangezien de belasting in beide landen vergelijkbaar is.
Net zoals bij de inkomensbestanden zijn er meer CGT-schijven in Frankrijk en de Fransen betalen geen belasting als hun CGT onder een bepaald bedrag ligt (€50.000 winst) of werd gebruikt als hoofdverblijf, wat niet het geval is voor Britse belastingbetalers.
CGT (Kapitaalwinstbelasting)
| Verenigd Koninkrijk | Frankrijk | ||
|---|---|---|---|
| Totaal belastbare winsten en inkomen | Belasting | Bedrag van belastbare onroerendgoedkapitaalwinst | Belasting |
| Tot £34.370 | 18% | Onder €50.000 winst | 0% |
| Vanaf £34.371 | 28% | Boven €50.000 winst | 34,5% |
| Ondernemers (kwalificerende verlichting) | 10% | 2% vermindering per jaar na 5 jaar eigendom tot 17 jaar eigendom | |
| Beheerders of persoonlijke vertegenwoordigers | 28% | 4% vermindering per jaar gedurende jaren 18 tot 24 | |
| 5 | 8% vermindering per jaar gedurende jaren 25 tot 30 | ||
| 6 | Geen CGT na 30 jaar | 0% |
De Franse CGT-belastingtarieven zijn iets voordeliger dan die van het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat voor mensen die aarzelen tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om te investeren, voor Frankrijk moeten kiezen aangezien de tarieven lager zijn. Bovendien heeft Sextant French Properties een netwerk van juridische en belastingadviseurs opgebouwd om haar klanten te begeleiden tijdens hun onroerendgoedbeleggingsproces, om zo weinig mogelijk belasting te betalen.
Investeren in Frans onroerend goed kan de inkomensoplossing zijn voor degenen die een vrij lange termijnvisie hebben (meer dan 30 jaar) en een goed rendement op hun investering wensen te behalen.
Dit artikel is alleen bedoeld om een algemeen begrip van Franse belastingen te geven, voor professioneel advies verwijzen wij u naar een Franse belastingadviseur, een Britse solicitor of een Franse notaris.


